LIFESTYLE TRAVEL

16 PÄIVÄÄ NEW YORK:SSA

Hei!

Vietimme 16 päivää New York:ssa kesäkuussa ja kokosin tähän yhteen postaukseen meidän reissumme. Lennot ostimme Norwegianilta ja majoituimme sukulaisten asunnossa. Mitä me sitten tehtiin New York:ssa? Mitä vinkkejä antaisin New York:kiin matkustavalle?

Tämä oli toinen kertani New York:ssa, joten alunperin ajattelimme ettemme kävisi niin monilla nähtävyyksillä. Loppujen lopuksi päädyimme kuitenkin tekemään myös jonkin verran klassisia turisteille suunnattuja nähtävyyksiä. 16 päivää lentoineen New York:ssa on todella pitkä aika, joten aikaa on kyllä riittävästi. Seuraavalla kerralla viettäisin ehkä viikon reissussa, koska suurin osa must see – paikoista on nähty nyt jo kahteen kertaan.

Time Square

Ensimmäinen kuva on napattu heti reissun ensimmäisenä kokonaisena päivä kun päätimme näyttää pikkusiskolleni tämän kokemuksen. Kävimme Time Square:lla kuitenkin kahteen kertaan, vaikka en suosittelisi tätä paikkaa, haha. Mielestäni Time Square on paikka, joka on mukava nähdä ja kokea mutta käytännössä kaikki alueen lähellä on todella kallista ja turisteja pyörii jaloissa. Suosittelen vahvasti kokemaan paikan sekä valoisalla, että pimeällä koska tunnelma on aivan eri!

Metro

New York:ssa ehkä helpoin ja nopein tapa on liikkua metrolla. Taxit, Uber ja bussit saattavat olla helposti kalliita koska liikenne ruuhkaantuu välillä nopeasti todella kovaksi. Meillä oli kuljetus lentokentältä varattuna, koska saavuimme JFK:lle myöhään illalla ja ajattelimme, että pitkän päivän jälkeen ei enää julkisilla seikkailu kiinnosta. Lähtö päivänä otimme kuitenkin metron JFK:lle.

Ostimme metrokortit ja latasimme niihin aikaa, joka tuli todella hyödylliseksi kun päättää liikkua paikasta toiseen metrolla. Metrokortti toimii myös osassa busseissa, joten siinäkin mielessä kätevä valinta! Kaikkialle missä kävimme pääsimme metrolla tai bussilla, joten hyvä ostos kaiken kaikkiaan.

Kaikki neljä kuvaa napattu tunnelmallisista metroista, joissa saa aina hämmentyä erilaisista kohtaamisista!

Brooklyn Bridge

Brooklyn Bridge on mielestäni yksi tunnetuimpia New York nähtävyyksiä ja tämän myötä myös todella ruuhkainen. Turistien lisäksi paikalliset käyttävät siltaa niin pyörällä kuin kävellen. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kävelin sillan kokonaan ja päädyimme pyörimään Brooklyn:ssa iltapäivän.

Cupcake Atm

Pongasin tämän paikan Instagramista aikaisemmin keväällä ja olihan tämä sitten pakko päästä kokemaan. Leivokset tilataan automaatista ja ne tulevat ulos tuosta luukusta. Leivokset ovat tuoreita ja ne tehdään viereisessä leipomossa. Siis aivan täydellinen Instagram paikka!

Highline

Highline on rakennettu vanhan junaradan päälle puistoksi ja ai, että kuinka kaunis paikka! Muutaman kilometrin pituinen reitti pitää sisällään taitelijoita, kauniita puita, maiseman sekä merelle, että kaupunkiin ja joinain päivinä paikalla on myös pieniä kioskeja mistä voi napata esimerkiksi jäätelön mukaan! 2016 nappasimme jäätelöt mutta tällä kertaa se ei ollut mahdollista pop up – tapahtuman takia.

Coney Island Beach

Yhtenä päivänä päätimme matkustaa Brooklynin halki Coney Island:lle ja siellä olevalle rannalle. Rannalla sijaitsee myös huvipuisto mutta tällä kertaa jätimme sen välistä ja päätimme nauttia vain rauhallisesta päivästä rannalla. Metron päätepysäkin ympärillä on monia ravintoloita, joista on helppo napata eväät mukaan! Vaikka rannalla olikin paljon ihmisiä samalle päivälle sattuneen paraatin takia oli ihanaa olla hetki poissa Manhattanin vilinästä.

Staten Island Ferry

Staten Island:lle kulkeva lautta on ilmainen ja saarella asuvat ihmiset käyttävät sitä päivittäiseen matkustamiseen. Me päätimme hypätä lautalle ja ihastella New York:n maisemaa sekä Vapaudenpatsasta lautalta käsin. Vapaudenpatsaalle kulkee oma laiva ja siihen pystyy ostamaan lippuja rannasta kuin myös saarella olevaan museoon. Me kuitenkin päätimme, että lautalta näkyvä maisema riittää meille varsin hyvin!

Roosevelt Island Tramway

Pongasin Pinterestistä ennen lähtöä todella hauskan näköisen kulkuvälineen, eli Roosevelt Island Tramway:n. Päätimme hypätä tämän kyytiin, johon pääsi metro kortilla. Yllä olevat kuvat on napattu tällä matkalla ja ai, että mitkä maisemat! Tällaisia kuvia ei olisi varmasti pystynyt ikuistamaan muualta kuin sieltä.

The Museum of Modern Art & American Museum of National History

2016 kun olimme edellisen kerran New York:ssa emme käyneet yhdessäkään museossa. Tällä kertaa ajattelin, että asiaan on tehtävä poikkeus ja vierailimme kahdessa. Ylempi kuva on napattu The Museum of Modern Art:sta, jossa kävimme yhtenä perjantaina kun museoon oli ilmainen sisäänpääsy. Emme olleet yhtään ajatelleet kuinka täynnä museo tulisi olemaan, joten jos museo kiinnostaa ja haluaa rauhassa pyöriä suosittelen jotakin toista päivää!

Alempi kuva on napattu American Museum of National History:sta, jossa vietimme usean tunnin ja lähdimme juuri kun museo oli menossa kiinni. Nähtävää oli paljon ja kaikki oli todella mielenkiintoista näin aikuisellekin. Vahva suositus!

World Trade Center & 9/11 Memorial

Nämä kaksi kohdetta tulee helposti kurkattua samalla kertaa kun ovat vierekkäin. Olin katsonut etukäteen, että 9/11 Memorial Museum:ssa olisi ilmainen ilta tuona päivänä kun olimme menossa käymään alueella mutta sinne saavuttuamme olimme valmiit skippaamaan museon aivan järkyttävän isojen jonojen takia.

Kurkkasimme isot suihkulähteet, jotka on rakennettu tornien paikalle. Molempien suihkulähteiden reunat on kaiverrettu täyteen terrori-iskussa kuolleiden ihmisten nimiä ja henkilöiden syntymäpäivänä heidän nimensä kaiverrukseen laitetaan ruusu. Mielestäni todella ihana tapaa muistaa menetettyjä ihmisiä.

World Trade Center on kauttaaltaan mielestäni kauniin arkkitehtuurin näyttöä ja nappasinkin tässä asukuvat sen takia. Suosittelen myös kurkkaamaan rakennukseen sisälle kauniin näkymän takia.

The Loeb Boathouse Central Park

2016 kun kävimme Central Parkissa kävellen sen läpi jäi mua mietityttämään kuinka paljon muutakin kuin itse puiston paikka sisältää. Vaikka Suomessa soutaminen on mahdollista niin ei sitä Helsingissä asuessa tule tehtyä ollenkaan, varsinkaan kun ei perheestä löydy mökkiä. Tämä tunnin mittainen soutaminen keskellä New York:a oli kyllä yksi hauskimmista aktiviteeteistä mitä teimme reissun aikana!

Central Park Zoo

Tämä pieni eläintarha Central Park:ssa oli todella mieleenkiintoinen. Moneksi tunniksi eläintarhassa ei ole nähtävää mutta paljon mielekiintoisia eläimiä ja helposti läpi käveltävä alue oli kyllä mukava aktiviteetti. Eläintarhan sisällä ostosten teko on todella kallista, joten suosittelen varsinkin kuumina päivinä ottamaan extra vesipullon mukaan!

Central Park

Kävimme kahdesti reissun aikana istuskelemassa picnicin muodossa puistossa. Mielestäni Central Park on kevyt pako paikka kaupungin vilinästä ja välillä hetkeksi istuminen tekee hyvää. Muutaman korttelin kun kävelee puistosta pois päin löytää varmasti paikallisten suosimia paikkoja, joista eväiden nappaaminen on helppoa. Puistossa tuli syötyä todella herkullinen patonki kuin bagelit!

Brooklyn Bridge Park

Brooklyn Bridge Park sijaitsee Brooklyn Bridge:n toisella puolella ja täältä, jos mistä on parhaimmat maisemat Manhattan:lle. Nämä edeltävät kuusi kuvaa on napattu Brooklyn Bridge:n lähettyviltä kun kävimme nappaamassa ruokakaupasta picnic eväät ja menimme nauttimaan niistä tuonne puistoon todella ihaniin maisemiin. Puistoon on tehty todella monia pysähtymis paikkoja, joka teki maisemien nauttimisesta vielä miellyttävämpää.

Soho

Soho on yksi lempi alueistani New York:ssa. Sieltä löytyy niin kahviloita, ravintoloita kuin ihanat shoppailu mahdollisuudet. Voisin kävellä pitkään noita Sohon katuja ja ihastella kauniita rakennuksia!

The Chelsea Market

Ylempi kuva on napattu The Chelsea Market:sta sisältä, jossa on todellakin paljon ravintola vaihtoehtoja ja pieniä putiikkeja. Tämä sijaitsee aivan Highline:n vieressä, joten jos suunnitelmista löytyy siellä poikkeaminen ei tämän paikan kokematta jättäminen oli fiksua! Meillä ei ollut nälkä, joten päädyimme vain kävelemään paikan läpi mutta tunnelma siellä oli todella ihana!

Alempi kuva on napattu New York:n kaduilta, joissa on vain sitä jotain. <3

The Wall Street

The Wall Street kuuluu ehdottomasti niihin paikkoihin New York:ssa, mitkä ovat mielestäni mielenkiintoisia paikkoja käydä sekä nähdä mutta mitään konkreeettista tekemistä ei täältä löydy. Suosittelen poikkeamaan, jos on muita suunnitelmia liikkua alueen lähellä!

Flatiron Building & Grand Central Terminal

En ollut ennen nähnyt Flatiron Building:ä, joten halusin käydä kurkkaamassa miltä se oikein näyttää!

Grand Central Terminal on aivan ihanan tunnelmallinen ja mulle Gossip Girl fanina tää paikka on nähtävä, vaikkakin jo toiseen kertaan! Paikan alakerrassa on ravintola alue, missä tuli syötyä ennen kämpille lähtöä joten siinäkin mielessä hyvä paikka poiketa.

Shake Shack & Chipotle

Loppuun vielä muutama ravintola suositus! Mää rakastuin aivan täysin Shake Shack:iin vaikka kyseessä onkin pikaruokaravintola. Söimmekin täällä reissun aikana useampaan otteeseen!

Meksikolaista ja edes hieman terveellisempää ruokaa kävimme nauttimassa Chipotlessa, joka oli myös herkullista.

By Chloe. & Jack’s Wife Freda

By Chloe. on kokonaan kasvisruokaa tarjoileva ravintola ja Instagram kelpoiset annokset täältä todella saa! Tämä ei noussut meidän ihan lemppareihin mutta en ollut ennen maistanut noin herkullista kasvishampurilaista, joten peukut siitä.

Jack’s Wife Freda oli taas todellakin hyvä kokemus. Olisin halunnu ehdottomasti kokea vielä paikan brunssin mutta kävimme täällä viimeisenä iltana, joten aikatauluihin ei enää brunssia mahtunut.

emilia

Instagram
SOCIALICON

2 thoughts on “16 PÄIVÄÄ NEW YORK:SSA”

1. New York on ihana, pitäisi käydä taas pitkästä aikaa.

Toivottavasti et pahastu; äidinkielemme taivutukseen eivät kaksoispisteet kuulu. New Yorkissa, New Yorkiin, Times Squarella, Shake Shackiin jne. Oikeinkirjoitusta on sujuvampi lukea